[paper] – Learning Management Systems: Are They Knowledge Management Tools?

Im Zuge der Lehrveranstaltung “Technology Enhanced Learning” an der TU Graz , abgehalten von Dr. Martin Ebner (@mebner) habe ich den Artikel “Learning Management Systems: Are They Knowledge Management Tools?” als Leitartikel zum Thema Lern-Management-Systeme (LMS) ausgewählt.

Dieser Artikel beschäftigt sich mit der Frage, ob Lern-Management-Systeme (LMS) zu Wissensmanagement Werkzeugen gezählt werden sollten. Die Autoren definieren zunächst Wissensmanagement und Lernen auf Grundlage vorhandener Literatur, bevor auf eLearning und dort im speziellen auf LMS eingegangen wird. Die Autoren beschreiben ein an der Arab Open University (AOU), auf Moodle basierendes und um spezielle Funktionalitäten erweitertes LMS (AOL-LMS). Dieses System bietet die Grundlage für die beantwortung der oben erwähnten Fragestellung. Hervorzuheben sind vor allem die folgenden beiden Stellen:

Als Grundlage für Wissensmanagement Innovation und Transformation wird in dem Artikel folgendes erwähnt:

  • Enabling teaching materials to be accessed any where any time is a kind of sharing that provides users (students) with the required explicit knowledge.
  • Providing a communication media between students and tutors though discussion forums is also a media to share experience and ideas which represent the tacit knowledge.
  • Asking users, in this term both professors and students, to fill online questionnaire about teaching strategy, contents, and all available facilities, is also a type of sharing. Where the feedback from those users and their experiences construct the basis to develop and enhance the LMS with new knowledge methodologies, in which the tacit knowledge is converted into explicit knowledge as […] suggested.
  • Send direct message to a specific user via the LMS.
  • The ability to know who are online and to establish chatting with one or more.

Anschließend werden vier Aspekte beschrieben, die in jedem Wissensmanagement System (somit auch in jedem LMS) berücksichtigt werden müssen. Diese sind:

  • People: knowledge users, knowledge authors, and knowledge analyst. In our case its students, professors, and administrators consequently. For dedicated systems, the role of knowledge analyst is not covered by the administrator; a specialized content management analyst may exist.
  • Culture: create a culture where knowledge sharing is the norm. AOU adopts the open learning trend as a culture of teaching, where in this culture sharing knowledge through LMS is the norm.
  • Content: creating and managing data, information, and knowledge. This is achieved through professors and administrators of AOU-LMS.
  • Technology: technical infrastructure that enables the capture, storage, and delivery of content to those who need it, when they need it. The AOU-LMS is the technological infrastructure used to access educational contents any time any where.

Am Ende wird noch angemerkt, dass die Autoren des Artikels der Überzeugung sind, dass das AOU-LMS ein Wissensmanagement Werkzeug darstellt und damit auch die zu Beginn gestellte Frage beantwortet wird.

Autoren:
B. A. AbuShawar, and J. A. Al-Sadi (Arab Open University, Amman, Jordan)

Referenz:
[1] Abu Shawar, B., & Al-Sadi, J. (2010). Learning Management Systems: Are They Knowledge Management Tools?. International Journal Of Emerging Technologies In Learning (IJET), 5(1). Retrieved April 27, 2010, from http://online-journals.org/i-jet/article/view/887

Reblog this post [with Zemanta]

1 thought on “[paper] – Learning Management Systems: Are They Knowledge Management Tools?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *